bekgraund

Iklan Lagi

Sunday, February 3, 2013

LaNgkAWi AkU DaTaNg pArT 1

Heeee macam tak percaya jek hari2 hapdet belog... ni kebetulan aku ada kat umah mak sedara...yang ada internet berjalur lebar.... haaaa peluang tak disia-siakan laa.... hari ni aku nak citer pasal vekesyen cuti-cuti mesia aku minggu lepas.... tengok tajuk pun korang mesti dah tau aku pegi mana kan.... haaaa tempat yang memang aku dah lamaaaaaa sangat nak pegi.... Pulau Lagenda Langkawi... dulu aku penah pegi langkawi.... ikut rombongan makcik2 dulu2... masa tu aku tingkatan 3 tahun 1993.... perkhhh lama giler...20 thn tu.... 

Pada mulanya cuti2 mesia ni nk pegi ngan kawan2 opis aku.... kataaaanya(macam AA tak??? heeee)... macam2 tempat nak pegi... Janda Baik laa... Janda Jahat laa.. Janda Anak Lima laaa dan salah satu cadangan adalah Langkawi....aku mmg nakkk sangattt pegi vekesyennn ni.... nak release tension.... asyik keje keje keje.... lagi pun aku dah lama x jalan2 makan angin... so dari hari ke hari kiteorg bincang... carik tarikh... konon nak nek kapal terbang... tp x mampu lak... sbb offer time tak gaji kan.... so harapan laaa nak nek kapal terbang....heee bincang punya bincang punya bincang.....bile nk tibe masa.... sekali yg mana nak vekesyennn sgt tu tak jadi pegi.... tak pelah....soo... aku tekad gak nak pegi langkawi.... x kire laaa sape yang ada jek la... kebetulan aku tanya kazen aku adik yimah yg baru abes exam.... die nak pegi.... haaa barulah muke atak tenyummm.... :)

Disebabkan vekesyen aku ni cuti2 bajet.... so kami cadang nak pegi nek bas jek.... konon2 nak bagpackers jek... makan angin.... huhuhu barulah adventure kan.... tarikh pulak mule2 nak pegi 24-26 Jan... sempena cuti maulidurasul.... sekali ada masalah hotel .... sume pon penuh... adehhh...maklum ler nak pegi time peak season kannn... so kami tukar pegi 26-28 Jan.... kebetulan ada hotel lagi.... aku pun mula cari2 maklumat kat belog2 orang yang dah pegi.... pastu tanya kawan2 yang penah pegi...maklumler first time nak pegi sendiri... betol2 redah kasi pecah... aku buat bajet sumer... lepas tu aku kene susun jadual tempat2 yang patut pegi kat sana...lagi pun kami pegi 3h 2m jek... so kalo leh setiap hari kene isi dengan aktiviti... heheh... dan yg paling penting.... kete kabel & island hopping...heeee 

25 Jan 2013
So hari yangdi nanti2 pun tibe... lagi baper hari nak pegi berdebor2...tak tido mlm... hahahaha aku kan tak penah vekesyen sendiri... bese ngan family, tak pon geng2, tak pon ngan rombongan cik kiah...heee so hari ni aku cuti sbb nak kene hantar ustajah pegi klang dan amik adik yimah... kami naik bas di Hentian Duta... naik bas pukul 11.59pm... tiket bas kami dah beli awal2 lagi pegi balik... kami dicadangkan naik bas Pancaran Matahari...pertama kali aku nek bas 2 tingkat nih... tajut pon ada... time pegi kami pilih seat bawah... sbb takot nak dok atas..heeeee....harga tiket pulak Hentian Duta-Aloq Staq... RM45.00 Aloq Staq-Hentian Duta RM40.00...jadi bajet tambang bas RM85.00... haaa kenapa kami tak terus pegi perlis? haaa sbb kami nak singgah Aloq Staq laaa.... heeee

First Class punya bas...pramugari jek x der.. heee
26 Jan 2013
Sepanjang malam nak kata tido tak tido... biler nak tido terjaga pulak... adoiii bukan sbb takot... bukan sbb tak sabo nak sampai.... tp sebab ada orang berkeroh dlm bas.... adoyai..... pakcik tu sorang jek tido nyenyak okk.... dari KL sampai Aloq Staq.... mmg kepala aku yang putaq... pening sbb x dpt tido.... Kami sampai kat Hentian Bas Shahab Perdana Aloq Staq dalam pukul 5pagi... sampai sana bese la drebar2 teksi dah tunggu depan pintu bas.... dik teksi dik... hahah tapi aku dah ada teksi dah... lepas subuh siap2 mandi, sarapan kami pon gerak ke Jeti Kuala Kedah... sampai2 terus beli tiket feri... konon nak nek feri paling awal... tp sampai pon dah pukul baper kann... dapat la tiket pukul 9.30pg....tahniah la... harga tiket dari Kuala Kedah RM23.00 dan perjalanan ke Jeti Kuah memakan masa sejam setengah....kalo dari Jeti Kuala Perlis dalam 45minit jek dah sampai Jeti Kuah... kalo korang nak tau lebih lanjut tentang harga & jadual feri ke Langkawi... tengok SINI... sepanjang dalam feri memang aku tido...bayar balik yg mlm td...heeheheee...

yeay LADA TIGA dah sampai...
bergambo dulu sebelum tido...ZZZzzzz

Welcome To Langkawi Geopark
Akhirnya impian terlaksana.... aku sampai gak pulau yang terkenal dengan Lagenda Mahsuri ni... Dalam pukul 11pagi laa sampai Jeti Kuah... tunggu orang keluar lagik.... seriesss mmg sangat berbeza dari 20 tahun lalu... sampai2 jek kami kononnya nak terus beli tiket feri untuk balik.... tapi x boleh... kene beli sehari sebelum balik... hahah yer la takot tiket abes... ada gak tambah hari lagi dok sini (kalo boleh nak jerrrrr...heee)...... Keadaan hari ni agak sesak di jeti... sebab ada yang baru sampai dan kebanyakan pelancong tempatan nak balik dah... dan seperti yang dijangka... ada laa orang2 dtg kat kami.... "dik teksi dik".... "adik... nak kete sewa?" hahah... mmg dalam bajet kami memang nak sewa kete kat sini... sbb senang skit nak gerak... dengan bantuan seorang rakan... kami dah booking awal2 kete.... org kata kalo pegi sini soh sewa kete oversea... toyota ke...honda ke.. nissan ke.... sbb dorang kata biler lagi nak rasa bawak kete mahal.... tapi bg aku asal ada kete pun dah ok...janji leh jalan... tak rosak tgh jalan... tak tebarai... dan yang penting leh angkut muatan berat...heeee.... dan kami bertuah sebab dapat harga patut...harga lebih rendah dari bajet kami.... TQ tuan kereta... moga Allah murahkan lagi rezeki dia...Aminn :)

taraaa... kami pakai kete mesia jek...heee

Oriental Village & Langkawi Cable Car
Biler dah dapat kereta...apalagass...tempat pertama kami pegi adalah Oriental Village dan Cable Car... sebabnya kami tau hari ni pasti sesak... dan kene Q panjang... so kene rebut cepat2... hahaha dengan berpandukan peta yang kami dapat kat jeti...dan GPS dari hp norkiah aku yang dah nak hampir kojol ni... akhirnya kami sampai jugak... sebelum ni aku x dpt bayangkan...cane laaa bawak kete kat sini... jauh ke? ada amik masa berjam2 tak? hahah... sekali biler dah sampai....dalam 1/2 jam jek... tu sempat lagi isi minyak bagai... hahah pasal isi minyak pun satu hal...sbb kan kete aku selalu isi RM50 pon tak penuh... aku ingat kete Wira pon sama la...sekali isi RM50 full... siap ada baki singgit... adehhh... xpe lah.. 

Apa ada kat sini ek? haaa yang pasti ada kete kabel la... selain tu di Oriental Village ada kedai2 cenderamata, ada kedai makan, ada horse ride (RM5 utk amik gambar leh la), ada paddle boat, ada permandangan cantek... hahah... dan yg menarik jugak ada Duck Tours... die macam lori bentuk itik pastu lori tu leh masuk dalam air... ala mcm yg kat Melaka tu....heeee...mula2 pegi bli tiket dulu yer... sbb beratur x la panjang sgt... tp jd panjang biler ada mat2 bangla potong Q.... adoiiii....hangen aku jap... dah lerr panas bedeting... x pelah...jgn spoilkan mood percutian... sabo sabo... ada orang kata cable car sini lagi mencabar dari Genting.... yerrr memang mencabar.... hahahaha. tapi ok laa...cabar la diri sendiri untuk atasi rase takut itu....haha mcm fear factor tak? heeee..... tapi kalo dah sampai sini jauh2 x naik... rugi la kan... Bayaran untuk naik Cable Car adalah RM30.00 tetapi sebagai warganegara Malaysia yang sejati... anda hanya perlu bayar RM15.00 sahaja... jangan lupe tunjuk MyKad/MyKid anda ok..:) jom tengok tentang SINI pasal Oriental Village... Jom layan gambar pulakk...

Gambar sekitar Oriental Village...
walaupun panas terik...misi tetap diteruskan...

the ride... haaa mencabar tak?
gambar bawah tu adalah Telaga Tujuh dari cable car

yeay berjaya atasi ketakutan!! heee
dah sampai puncak Gunung Macincang
pose jangan tak pose..:)

Gambar lagik.... cantek kannnn....


Ok lah.... penat dah menaip.... kene balik key ell ler.... hee.... okkk tunggu citer part 2 pulak ekk

Tungguuuu......................

4 comments:

ske tak entri kite?.. sila la komen