bekgraund

Iklan Lagi

Monday, July 23, 2012

jOm MaSaK² RaMaDhAN : CuCuR bAdAk SwEet PoTaTo

Salam 3 Ramadhan... Semoga Allah beri kesihatan untuk kita terus beramal di bulan yang penuh barakah ini. Hari ni aku nak share resepi... masa sebelum pose lagi aku dah print resepi kueh fav aku ni.. bese tau makan jek... kali  ni buat pertama kali pada 1 Ramadhan aku test buat... moh kite tgk resepi... terima kasih Kak Noorsha sebab share resepi kuih ni di blog akak... leh saya blaja ☺

..:: Cucur Badak Sweet Potato ::..

Bahan² Inti Kelapa :-
1/2 biji kelapa
1 cawan udang kering + udang geragau
2 ulas bawang besar
1 inci kunyit hidup
10 tangkai cili kering
5 batang serai (diracik²)
2-4 biji cili padi (kalau nak pedas laa)
sedikit minyak
garam secukup rasa

Bahan² Doh Keledek :-
3 biji Keledek Jepun Manis @ Japanese Sweet Potato (yang kaler purple tu)
*Kalau keledek tuh kecik² tambah laaa
*Kalu  nak pakai keledek biasa pon boley ☺☺
1 cawan tepung gandum (bergantung kpd kuantiti keledek)
secubit garam

Cara² Inti Kelapa :-
  1. Cili kering, bawang besar, kunyit hidup, serai, cili padi dan udang kering + geragau dikisar sehingga halus. Kemudian masukkan kelapa dan kisar sedikit sahaja.
  2. Tuang sedikit  minyak dalam kuali dan kemudian masukkan bahan yang dikisar tadi.
  3. Kacau hingga masak. Aku masukkan sedikit udang geragau yang tak dikisar sbb nak nampak mcm ada udang dlm kelapa tu... dan kacau hingga kelapa kering sedikit.
  4. Jangan lupe masukkan garam.. ikot la sesedap rase korang. Ada orang ske letak gule.. tapi aku tak suke... kurangkan gule dalam makanan.. tambahkan manis dalam senyuman... iklan jap.. heee ☺
Cara² Doh Keledek :-
  1. Rebus keledek dalam air dengan secubit garam sampai empuk. Aku rebus dengan kulit² sekali sbb nanti bile dah masak die senang kopek. Toskan, dibuang kulit dan dilenyek² hingga halus.
  2. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan uli sehingga mendapat doh yang kental. Kalo kurang tepung nanti masa goreng doh boleh pecah.. mmg terjadi kat aku...heeee.. tp lepas kali ke2 buat.. dah lulus.. tapi kalo lebih tepung nanti kuih tu boleh baling dinding... hehe..
  3. Bile doh dah ok boleh la buat doh kecil² (ikut suke nak saiz apa) dan masukkan sesudu kecil inti kelapa dan leperkan. kemudian doh boleh la di goreng dengan api sederhana.
Aku segan gak la nak letak gambor kuih cucur badak aku ni... hahaha harus korang terkejut

sebab..

sebab..

sebab..

sebab..

taraa..


sebab rupe die buruk skit... walaupun buruk tapi rase mavezess
atas nun gambar before & after goreng

ni la rupe japanese sweet potato.. kaler furfle
gambar sumber dari google

..:: SeLaMaT mEnCuBe ::..

2 comments:

  1. Hahaha..ok lettew kak..tp ko kena buat lagilah bagi Divas rasa lulus ke tak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha divas kene bg lulus jugak... Insya Allah nanti akk buat lagi ☺

      Delete

ske tak entri kite?.. sila la komen